Mlha – nepřítel řidičů
Podzim a zima znamená pro motoristy nejen kratší dny, ale i vlhko a spadané listí na vozovce, a především časté mlhy. Jízda v mlze je náročná a daleko nebezpečnější než letní cestování. Mlha přináší řidičům mnohé problémy, které však nejsou nepřekonatelné.
Světla do mlhy, jejich používání
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy (rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je patrný – přední smí, zadní musí). Rozsvícení světel do mlhy je tedy omezeno na mimořádné rozhledové poměry. Povinné užití zadní červené mlhovky za nepříznivých podmínek je logické, činí vozidlo viditelnějším. Rozsvícení zadní červené mlhovky za mlhy, sněžení nebo hustého deště je povinné obdobně jako rozsvícení ostatních stanovených světel. Problémem však je posoudit, kdy déšť je hustý, anebo zda již jde opravdu o mlhu a ne jen o nějaký mlžný opar, případně zda poletující sněhové vločky je možno považovat již za sněžení. Určitým vodítkem pro rozhodnutí, zda zadní mlhová světla již zapnout, by měla být viditelnost zadních koncových světel vpředu jedoucího vozidla. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je nežádoucí zadní mlhová světla rozsvítit předčasně, nebo je nechat svítit zbytečně, zlepší-li se povětrnostní podmínky. Zadní mlhová světla totiž mohou vzadu jedoucího řidiče oslňovat. Pokud jde o zapojení jednotlivých světel, rozsvícení zadní červené mlhovky musí být možné jedině tehdy, svítí-li potkávací nebo dálková světla, popř. i přední mlhovky. Současně musí být zajištěno, aby se zadní mlhovka dala zapnout nebo vypnout samostatným vypínačem. Rovněž musí být v zorném poli řidiče oranžové kontrolní světlo, které ho informuje o rozsvícení zadní mlhovky. Přední i zadní mlhovky musí být schváleného typu.
Jízda v mlze
Pro jízdu v mlze se doporučuje
- zajistit si dobrý výhled z vozidla – na bezpečném místě (nejlépe na parkovišti) zastavit a očistit přední i zadní sklo (i zevnitř, zejména v autech, kde se kouří), očistit přední i zadní světla,
- rozsvítit předepsané osvětlení vozidla a podle situace i světla do mlhy
- pozorně sledovat provoz i komunikaci, plně se věnovat řízení, nemanipulovat s rádiem apod.
- zásadně nepředjíždět. Jestliže se vzadu jedoucímu řidiči zdá, že vpředu jedoucí vozidlo jede zbytečně pomalu a předjede je, nakonec většinou zjistí, že ani on nemůže jet rychleji, pokud nechce riskovat. Za koncovými světly se totiž jede lépe než vpředu (může se však stát, že sleduje-li řidič jen koncová světla vpředu jedoucího vozidla, může dojet úplně jinam než původně chtěl). Ani na dálnici nebo na silnici s více jízdními pruhy nelze předjíždění doporučit, protože i v levém pruhu může stát porouchané vozidlo,
- orientovat se podle vodorovného značení. V ČR bývá vodorovné značení dost zanedbané a často nezřetelné. Je-li však viditelné, pak je lépe sledovat střední dělící pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vozovky hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka,
- dodržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překážce může prudce zabrzdit,
- požádat spolucestujícího na předním sedadle, aby rovněž pozorně sledoval, co se na silnici děje a včas upozornil např. na chodce, překážku atd.,
- uvědomit si, že jízda v mlze je psychicky velice namáhavá, při prvním náznaku únavy včas zastavit na bezpečném místě (parkoviště atd.), projít se, občerstvit se, protáhnout se, zacvičit si, nezahánět únavu pitím kávy (povzbuzení kofeinem je krátkodobé a po něm nastává ještě hlubší únava).
Rychlost jízdy v mlze
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, stanoví, že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla, předpokládanému stavu pozemní komunikace atd. (viz § 18 odst. 1 zákona), a mj. musí jízdu přizpůsobit povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat. A smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou (odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec, cyklista apod.)Vjede-li řidič do úseku s mlhou, musí okamžitě snížit rychlost (samozřejmě s ohledem na vzadu jedoucí vozidlo), zvětšit vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, zapnout mlhová světla, pustit stěrače, zvýšit pozornost a plně se věnovat řízení.
Porucha vozidla v mlze Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozidla, doporučuje se
- dojet pokud možno na parkoviště nebo mimo silnici (na polní cestu apod.),
- pokud to není možné, odstavit vozidlo co nejvíce vpravo (na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu),
- nechat rozsvícená světla včetně mlhových,
- zapnout výstražné světelné zařízení (varovné blikače),
- umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník (používat výstražnou vestu)
- spolujezdce nechat vystoupit (pravými dveřmi) a poslat je mimo komunikaci (za svodidla),
- přivolat pomoc (asistenční službu),
- zejména na dálnici informovat (telefonicky nebo z hlásky) policii, že jeho vozidlo tvoří překážku v silničním provozu.