Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

Nenechte si v myčce poškrábat lak

Jezdíte s autem pohodlně do mycí linky, nebo mu věnujete péči s kyblíkem a hadrem? Existuje řada testů, které dokládají škodlivost dlouhodobé očisty auta v myčkách. Obvykle na to stačí už desítky absolvovaných cyklů, které se na vzhledu auta podepíšou. Zajímavou zkoušku uspořádali v Brně. Nové auto zakryli fólií a následně umyli osmdesátkrát za sebou. Na konci zkoušky technici zjistili zbroušení laku o 3,53 mikrometru a výrazné zhoršení odlesku.

Podobné závěry potvrdily v minulosti i testy renomovaných zahraničních magazínů. Ukazuje se totiž, že provozovatelům aut už škody na laku v myčkách přestávají být fuk. Jde tady o veliké peníze při dalším prodeji vozu. 

Nejspíš jste sami zaznamenali trend výstavby samoobslužných mycích center u obchodních domů – zatímco máma nakupuje, táta umyje auto a ještě má dobrý pocit, že proti kartáčové lince ušetřil peníze i lak rodinného vozu. A má pravdu, pokud to dělá pořádně. Všichni jsou tak spokojeni, nejvíc provozovatel služby. Nevymykáme se nijak zbytku Evropy, tudíž automyčky tohoto typu si získávají stále více příznivců. V prvé řadě je to rychlost mytí, ne každý zákazník chce čekat v dlouhé frontě.

Náklady na výstavbu přitom nejsou malé. Například cena dvoumístné mycí linky se pohybuje v rozmezí dvou až tří milionů korun. Cena největší, šestimístné myčky až pět a půl milionu. K ceně je ale třeba připočíst ještě pozemek, nutné sítě, rozměňovací bankomat a další. Ještě před šesti lety prý investoři přicházeli k dodavateli technologie s hotovostí, dnes už banky nemají problém ani tak nákladný projekt zafinancovat. Vždyť návratnost je už za dva roky.

Jenže bohužel zcela bez chyb není ani ruční mytí. A nezáleží přitom, zda doma, nebo v mycím boxu. Ve zmíněném českém testu totiž došlo i na pečlivé ruční mytí ve specializované firmě. Po odkrytí polepené části karoserie a osmdesátinásobné manuální očistě zjistili technici i v tomto případě poškození laku a snížení odlesku – škody ovšem byly ve srovnání s kartáčovou linkou jen čtvrtinové a na odlesku poloviční. Měřilo se pomocí magnetické indukce a polarizovaného senzorického snímání paprsků světla. 

A co z toho vyplývá? Myčka jednoznačně poškozuje lak, o tom není pochyb. Ale ruční mytí nechává nějaké stopy také! Majitelé je zhoršují, pokud dělají chyby jako třeba používání špinavých smetáků nebo mytí celého auta z jednoho kýblu. U linky představuje spotřeba na jedno auto asi šedesát litrů čisté vody a sto litrů recyklované. U ručního mytí je to v průměru asi 200 litrů na auto. 

Obecně rozšířený názor na škrábání laku aut v myčkách má tak reálný základ. Vždyť se už roky říká, že kdo má rád své auto, nejezdí s ním do myčky. Jenže nelze všechny házet do jednoho pytle. Za škody nemůže pouze nesprávná technologie polyetylenových hrubých kartáčů, ale hlavně šetření ze strany provozovatelů na údržbě. Kartáče – a to i moderní měkké – by se totiž měly vyměnit po určitém cyklu (většinou 25000), což se ale kvůli nemalé úspoře neděje! Donekonečna se používá ta samá špatně přečištěná voda (byť by měla být osmotická bez minerálů, aby nenechávala fleky po oschnutí) a další chyby se opakují každý den.

Ani pokud jednoduše myjete auto s kyblíkem na dvoře, neměli byste tak dělat úplně bez rozmyslu. Byť to vypadá, že na takové prkotině není co pokazit. Jenže vadí, pokud opomíjíte předmytí a odmočení nečistot. Základem je totiž dobré oplachování, protože špína jinak působí jako abrazivum. Vadí i přílišná horlivost. Pokud někdo použije na odstranění zaschlých mušek na kapotě hrubou stranu houbičky, auto pak může rovnou poslat do lakovny.

Mnoho se dá ještě zachránit rozleštěním. Dejte ale pozor na levné elektrické leštičky, které se objevily už i v supermarketech mezi rohlíky. Kdo s leštičkou neumí, vůbec by si ji neměl pořizovat. Profesionální rozleštění sice stojí tisíce, je ale velmi pracné a výsledek tomu odpovídá.

Další fází je renovace laku, na kterou si dokonce ani zkušený provozovatel ruční automyčky netroufá a najímá si k tomu specialisty. U starší limuzíny to běžně trvá kolem osmi hodin tvrdé dřiny, kdy se musí v několika fázích ošetřit karoserie centimetr po centimetru. Není tak divu, že cena činí pět až šest tisíc korun. Auto pak ale opravdu vypadá jako nové. Jen to pochopitelně nelze opakovat za životnost vozu donekonečna. Každopádně pořád platí, že vzhled vozu prodává. A pokud nechcete jednou přijít o peníze, myslete na to i při každém jeho mytí. Bohužel každá metoda trochu z lesku a tloušťky laku ubere – ale pořád lepší než auto nemýt vůbec. Ve špíně a zaschlém bahně se daří korozi.

Jak postupovat, jestliže vám myčka auto neočistila?

Při využití služeb automyčky uzavíráte smlouvu o dílo. Nedostatečné vyčištění auta lze reklamovat ihned po mytí. Pokud se vady rozhodnete vytýkat později, s reklamací již neuspějete. Jinak by tomu bylo pouze v případě, kdyby šlo o nedostatky, které se projeví až po nějakém čase a nejsou patrné ihned – jako například nekvalitní voskování. Po provozovateli můžete požadovat řádné uskutečnění služby nebo slevu z ceny.

Pokud vám myčka auto poškodila, můžete žádat o náhradu vzniklé škody, a to buď uvedením do předešlého stavu, tedy opravou, nebo v penězích – podle toho, jakou variantu preferujete.

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569