Jak postupovat při dopravní nehodě
Mnoho z nás si to nepřipouští, ale k dopravní nehodě může dojít velice snadno. I když můžeme dělat všechno pro to, abychom účastníky nehody nebyli, vyhnout se jim zcela nedá. Stačí chvilka nepozornosti či podcenění stavu vozovky a neštěstí je na světě. A to nezapomínejme na fakt, že můžeme být účastníky kolize, aniž by vznikla naší vinou. Tak jako tak dopravní nehody za žádnou cenu neřaďme mezi věci, které se nám přece nikdy stát nemohou. Když už máte tedy smůlu, že jste účastníkem nehody, je dobré vědět, jak se v takové situaci správně zachovat. Pokud po nehodě zůstává motor v běhu, vypněte jej. Zároveň zapněte varovná světla, nejde-li o skutečně velkou havárii, při které by hrozil únik paliva. Oblečte si reflexní vestu a co nejdříve místo dopravní nehody viditelně označte. Poslouží k tomu výstražný trojúhelník, jenž je součástí povinné výbavy. Na dálnici jej umístěte minimálně 100 metrů za vůz, mimo obec je stanovena hranice 50 metrů, v obci může být ještě kratší. Ostatní účastníci provozu budou vědět, že se něco děje a minimalizujete tím šanci, že by do vás „nalétl“ někdo další. Posléze zjistěte stav osob, které cestovaly s vámi a v dalších vozech. Jsou-li poranění některého z účastníků vážná, okamžitě volejte záchranné složky (155), případně tísňovou linku (112). Při drobných ťukancích jsou lidé ve většině případů vystaveni maximálně šoku, ale ani takovou situaci nepodceňujte. Máte-li k dispozici další vesty, oblečte jim je a hlavně je nasměrujte pryč z vozovky, aby jim nehrozilo žádné nebezpečí. Když je místo nehody bezprostředně zajištěno, je třeba s ostatními účastníky probrat další postup. Pokud se stala jen menší kolize dvou aut, není potřeba volat policii. Stačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, jenž je také znám jako euroformulář. Můžete si ho stáhnout na webu MDČR. Jak název napovídá, stejný dokument poslouží i kdekoliv v Evropě. Pořiďte také fotky nehody, což může pomoci při řešení škody s pojišťovnou. Na fotografiích by měla být zřetelná poloha všech zúčastněných vozidel a pohled na celou situaci. Hlavně pro účely své pojišťovny pořiďte co nejvíce snímků poškození zúčastněných vozidel. Nemusíte fotit každý detail, ale aspoň aby bylo poznat, v jakém rozsahu bylo vozidlo poškozeno. Zapište si, v jakém stavu auto je, co se poškodilo a co po nehodě nefunguje. Pokud jste nehodu nezavinili, můžete si doma ověřit na webu České kanceláře pojistitelů, zda je vozidlo viníka nehody zákonně pojištěno. V případě nehody s vozidlem registrovaným v zahraničí si opište číslo zelené karty.
Kdy volat k nehodě policii? Již léta neplatí, že se policie volá ke každé dopravní nehodě. I tento aspekt má svá striktní pravidla, která bychom si měli pamatovat. Policii ke kolizi voláme v momentě, kdy na jednom z vozů dojde ke škodě vyšší jak 100.000 Kč. Netýká se to jen automobilů samotných, ale i přepravovaných věcí. Kromě odhadu škody na voze určitě nezapomeňte zkontrolovat i obsah zavazadelníku. Policie se k dopravní nehodě volá vždy, když dojde ke zranění nebo usmrcení osob. Stejnou povinnost máte i v případě vytvoření škody na majetku třetí osoby. Jde o situace, při kterých aktéři nehody kupříkladu poškodí plot rodinného domu nebo sloup veřejného osvětlení. Číslo policie (158) vytáčíme i při poškození pozemní komunikace, případně jejích součástí (dopravní značka, svodidla). Výjimkou nejsou ani unikající kapaliny, které by mohly znečistit životní prostředí. Dalším bodem s bezpodmínečnou asistencí policie je moment, kdy se účastníci kolize neshodnou na vině, případně jeden z nich odmítne sepsání záznamu. Účast je nutná i ve chvíli, kdy sami nejste schopni obnovit plynulost provozu, nebo máte podezření, že je druhý řidič pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek. Výjimku mohou tvořit interní předpisy firmy při jízdě služebním či zapůjčeným vozem. Ve smlouvě totiž často stojí, že je nutné policii k nehodě zavolat kdykoliv, v takovém případě tak určitě učiňte. Nenařizuje-li to přímo dokument společnosti, platí i u služebního či zapůjčeného vozu pravidla vypsaná výše. Právníci doporučují nevypovídat policii přímo na místě nehody. Policisté mohou zkoušet různé triky, jak vás k podání vysvětlení přemluvit po dobrém či po zlém, ale mějte na paměti, že nejste povinni ho poskytnout a policie ho k vyšetření nehody na místě nepotřebuje. I když budete sami přesvědčeni, že nejste viníkem, nikdy nevíte, co policie použije proti vám. Opravdu je lépe na místě nevypovídat, zejména pokud se jedná o vážnou nehodu se zraněním nebo dokonce úmrtím jiných osob. V takovém případě se doporučuje podat vysvětlení až s časovým odstupem a nejlépe za přítomnosti právníka.
Asistenční služby při dopravní nehodě
Velké pojišťovny nabízí balíček základních asistenčních služeb pro případ dopravní nehody v ceně povinného ručení či havarijního pojištění. Určitě se informujte, jaké služby jsou vám u vaší pojišťovny k dispozici. Pokud třeba často cestujete do zahraniční, možná se vám vyplatí si za nějaké služby navíc připlatit. Po nehodě a zajištění výše zmíněného kontaktujte pojišťovnu. O maximální komfort se v tomto stará Linka pomoci řidičům (1224). Nemusíte znát kontakt konkrétně na svou pojišťovnu, operátoři na lince ji dokážou vyhledat i na základě RZ vozidla. Posléze jste již spojeni s asistenční společností vaší pojišťovny, která na místo okamžitě vysílá posádku, jež zajistí opravu nebo odtah. Z dat Linky pomoci řidičům vyplývá, že asistence dorazí na místo nehody v průměru do 30 minut. Tento pomocný prostředník však nevznikl jen kvůli tomu, aby řidičům situaci usnadnil. Dost možná už jste zaslechli termín lovci nehod. V praxi šlo o posádku nápadně připomínající běžné asistenční služby, která se na místě nehody objevila překvapivě brzy. Mnohdy se tak stalo, aniž by ji někdo volal. Tací lidé totiž měli dostatečné zdroje či techniku k tomu, aby se o dopravních nehodách dozvěděli stejně rychle jako záchranné složky. Samo o sobě by na tom nebylo nic špatného – asistence na místo nehody dorazí brzy a pomůže vám, přičemž vše následně uhradí pojišťovna. Tak snadné to ale není. Takové společnosti totiž využívají toho, že je řidič vystaven stresu a potřebuje pomoc, přičemž podobnou nabídku okamžitě přijme. Jenže tyto „povedené“ firmy si za své služby následně účtují mnohonásobně vyšší částky a může se stát, že je vám pojišťovna odmítne proplatit. Lovci nehod už nejsou tak častým jevem jako dříve, přesto je důležité si na ně dávat pozor.
Rychlé desatero na závěr
1. Zachovejte klid a nepropadejte panice
2. Vypněte motor, případně zapněte varovná světla
3. Co nejrychleji označte místo nehody, nezapomeňte na reflexní vestu
4. Zjistěte zdravotní stav ostatních aktérů nehody, je-li to nutné, zavolejte záchranné složky
5. Odveďte ostatní do bezpečí mimo vozovku
6. Pokud má nehoda více účastníků, dohodněte se na dalším postupu
7. Společně vyplňte euroformulář, případně volejte policii
8. Kontaktujte pojišťovnu, využít můžete Linku pomoci řidičům (1224)
9. Dejte si velký pozor na pomocníky, kteří se na místě nehody nečekaně objeví. Nic jim nepodepisujte!
10. Vyčkejte na příjezd vámi smluvené asistenční služby