S dětmi na kole
Jak se chovat a co učit děti podle věku
- Jízdní kolo je nejen dopravní prostředek, ale je využíváno také ke sportování a využití volného času.
- Správně vybavené jízdní kolo a správné chování v provozu je základem jakéhokoliv pohybu dítěte na jízdním kole.
Věk 0 - 4 roky
- Pokud již dítě dospělo do věku, kdy začne jezdit na různých jezdítkách a tříkolkách, je nutné zvážit vhodnost místa, kde se pohybuje a vždy zajistit dohled dospělé osoby.
- V případě, že dítě povezete na jízdním kole, pak pamatujte na to, aby bylo vždy v sedačce chránící jeho nohy i záda s možností připoutání.
- Samozřejmostí je také zajištění ochrany hlavy dítěte (i dospělého) cyklistickou přilbou a zajištění viditelnosti pestrými barvami a reflexními doplňky, stejně jako je důležitý správný výběr místa pohybu.
Věk 5 - 6 let – “Učte své děti”
- Pro jízdu na kole platí stejně jako pro chůzi po chodníku – vždy je nutné být s doprovodem.
- Zvažte pečlivě, jestli je nutné jet s dítětem na kole po silnici, zda není lepší pohybovat se raději po cyklostezkách.
Věk 7 - 10 let – “Výuka k samostatnosti”
- Vysvětlete dítěti zásady bezpečné cyklistiky – nutnost používání ochranných pomůcek (cyklistických přileb), využívání cyklistických tras a stezek.
- Zároveň dětem vysvětlete, jak je cyklista oproti motorizovaným účastníkům provozu na pozemních komunikacích mnohem více zranitelný.
- Současně se blíží doba, kdy dítě bude moci samo jezdit na kole v provozu.
- A stejně jako je připravováno na svou první cestu do školy, měli bychom je připravit na první samostatnou jízdu na kole po silnici.
- Příprava na samostatnou jízdu musí probíhat pod dohledem osoby starší patnácti let.
- Nejvhodnější je pak příprava pod dohledem kvalifikovaných lektorů na dětském dopravním hřišti.
Dítě byste měli naučit:
- pravidlům silničního provozu;
- řešení dopravních situací;
- kontrolovat správnou výbavu jízdního kola.
Přesvědčte je také o tom, že skateboard a kolečkové brusle patří na hřiště, nikoli na chodník nebo silnici.
Věk 10 – a více let – “Nechte děti přemýšlet”
- Od deseti let mohou děti jezdit samostatně v silničním provozu. Toto právo s sebou nese především schopnost přijmout odpovědnost spočívající v zajištění vlastního bezpečného pohybu v dopravě.
Při samostatné jízdě by dítě v tomto věku mělo splňovat:
- mít potřebnou znalost dopravních předpisů;
- bezpečně ovládat jízdní kolo;
- mít jízdní kolo ve správném technickém stavu;
- vždy používat ochrannou cyklistickou přilbu;
- být dostatečně viditelný.
Pozornost je třeba věnovat správnému vybavení jízdního kola. Pokud není cyklista za snížené viditelnosti dostatečně vidět, nebo nemá-li dostatečně funkční brzdy, odpovídá tomu i pravděpodobnost vzniku dopravní nehody a jejích následků. Také jízda se sluchátky v uších je zcela nepřípustná. Pokud jedou cyklisté ve skupině, měli by jet za sebou co nejblíže k pravému okraji vozovky s dodržením bezpečné vzdálenosti mezi sebou.
Upozorňujte na důsledky dopravních nehod na další život dítěte – usmrcení, těžké újmy na zdraví, právní důsledky nedodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích jako porušení zákona. Diskutujte s dítětem o nebezpečí v silničním provozu a buďte připraveni argumentovat a vysvětlovat.
Pár zásad pro nákup dětské cyklistické přilby:
- Cyklistická přilba má zvládnout co možná nejvíce energie při těžké nebo střední srážce a udržovat úroveň g při laboratorním testu pod hranicí 200 g.
- Cyklistická přilba má mít silný řemínek, který ji na hlavě udrží po prvním nárazu (auto) i po druhém nárazu (chodník). Děti a batolata mají mít přilbu se sponou (pojistkou), která drží pevně při srážce,ale uvolní se po 5 sekundách stejnoměrného tlaku, aby nedošlo ke škrcení dítěte.
- Cyklistická přilba má mít jednoduchý design a systém na usazení, který podporuje dobrý pocit z nošení.
- Cyklistická přilba má být pohodlná, má chladit, být lehká, nevtíravá pro uživatele a líbivá vzhledem.
- Cyklistická přilba má být co nejvíce hladká a kulatá tvarem, aby se při nárazu předešlo tříštění. Nemá mít aerodynamický "ocas", který způsobí při nárazu její natočení do strany a nechá hlavu bez ochrany.
- Cyklistická přilba by měla poskytovat možnost upevnit zrcátko a nerozbitný štít s možností oddělit se při nárazu.
- Cyklistická přilba by měla být jasně viditelná pro motoristy v noci i ve dne.
- Cyklistická přilba by měla být odolná, snadno udržovatelná a neměla by se poškozovat při běžném nošení.
- Cyklistická přilba by měla být vybavena jasnými a pochopitelnými instrukcemi pro připevnění a používání. Návod na používání musí být v českém jazyce.
Vždy jděte svému dítěti příkladem – ať již jako cyklista, řidič, nebo jako chodec.