Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

S dětmi na kole

Jak se chovat a co učit děti podle věku

  • Jízdní kolo je nejen dopravní prostředek, ale je využíváno také ke sportování a využití volného času.
  • Správně vybavené jízdní kolo a správné chování v provozu je základem jakéhokoliv pohybu dítěte na jízdním kole.

Věk 0 - 4 roky

  • Pokud již dítě dospělo do věku, kdy začne jezdit na různých jezdítkách a tříkolkách, je nutné zvážit vhodnost místa, kde se pohybuje a vždy zajistit dohled dospělé osoby.
  • V případě, že dítě povezete na jízdním kole, pak pamatujte na to, aby bylo vždy v sedačce chránící jeho nohy i záda s možností připoutání.
  • Samozřejmostí je také zajištění ochrany hlavy dítěte (i dospělého) cyklistickou přilbou a zajištění viditelnosti pestrými barvami a reflexními doplňky, stejně jako je důležitý správný výběr místa pohybu.

Věk 5 - 6 let – “Učte své děti”

  • Pro jízdu na kole platí stejně jako pro chůzi po chodníku – vždy je nutné být s doprovodem.
  • Zvažte pečlivě, jestli je nutné jet s dítětem na kole po silnici, zda není lepší pohybovat se raději po cyklostezkách.

Věk 7 - 10 let – “Výuka k samostatnosti”

  • Vysvětlete dítěti zásady bezpečné cyklistiky – nutnost používání ochranných pomůcek (cyklistických přileb), využívání cyklistických tras a stezek.
  • Zároveň dětem vysvětlete, jak je cyklista oproti motorizovaným účastníkům provozu na pozemních komunikacích mnohem více zranitelný.
  • Současně se blíží doba, kdy dítě bude moci samo jezdit na kole v provozu.
  • A stejně jako je připravováno na svou první cestu do školy, měli bychom je připravit na první samostatnou jízdu na kole po silnici.
  • Příprava na samostatnou jízdu musí probíhat pod dohledem osoby starší patnácti let.
  • Nejvhodnější je pak příprava pod dohledem kvalifikovaných lektorů na dětském dopravním hřišti.

Dítě byste měli naučit:

  • pravidlům silničního provozu;
  • řešení dopravních situací;
  • kontrolovat správnou výbavu jízdního kola.

Přesvědčte je také o tom, že skateboard a kolečkové brusle patří na hřiště, nikoli na chodník nebo silnici.

Věk 10 – a více let – “Nechte děti přemýšlet”

  • Od deseti let mohou děti jezdit samostatně v silničním provozu. Toto právo s sebou nese především schopnost přijmout odpovědnost spočívající v zajištění vlastního bezpečného pohybu v dopravě.

Při samostatné jízdě by dítě v tomto věku mělo splňovat:

  • mít potřebnou znalost dopravních předpisů;
  • bezpečně ovládat jízdní kolo;
  • mít jízdní kolo ve správném technickém stavu;
  • vždy používat ochrannou cyklistickou přilbu;
  • být dostatečně viditelný.

Pozornost je třeba věnovat správnému vybavení jízdního kola. Pokud není cyklista za snížené viditelnosti dostatečně vidět, nebo nemá-li dostatečně funkční brzdy, odpovídá tomu i pravděpodobnost vzniku dopravní nehody a jejích následků. Také jízda se sluchátky v uších je zcela nepřípustná. Pokud jedou cyklisté ve skupině, měli by jet za sebou co nejblíže k pravému okraji vozovky s dodržením bezpečné vzdálenosti mezi sebou.

Upozorňujte na důsledky dopravních nehod na další život dítěte – usmrcení, těžké újmy na zdraví, právní důsledky nedodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích jako porušení zákona. Diskutujte s dítětem o nebezpečí v silničním provozu a buďte připraveni argumentovat a vysvětlovat.

Pár zásad pro nákup dětské cyklistické přilby:

  1. Cyklistická přilba má zvládnout co možná nejvíce energie při těžké nebo střední srážce a udržovat úroveň g při laboratorním testu pod hranicí 200 g.
  2. Cyklistická přilba má mít silný řemínek, který ji na hlavě udrží po prvním nárazu  (auto) i po druhém nárazu (chodník). Děti a batolata mají mít přilbu se sponou (pojistkou), která drží pevně při srážce,ale uvolní se po 5 sekundách stejnoměrného tlaku, aby nedošlo ke škrcení dítěte.
  3. Cyklistická přilba má mít jednoduchý design a systém na usazení, který podporuje dobrý pocit z nošení.
  4. Cyklistická přilba má být pohodlná, má chladit, být lehká, nevtíravá pro uživatele a líbivá vzhledem.
  5. Cyklistická přilba má být co nejvíce hladká a kulatá tvarem, aby se při nárazu předešlo tříštění. Nemá mít aerodynamický "ocas", který způsobí při nárazu její natočení do strany a nechá hlavu bez ochrany.
  6. Cyklistická přilba by měla poskytovat možnost upevnit zrcátko a nerozbitný štít s možností oddělit se při nárazu.
  7. Cyklistická přilba by měla být jasně viditelná pro motoristy v noci i ve dne.
  8. Cyklistická přilba by měla být odolná, snadno udržovatelná a neměla by se poškozovat při běžném nošení.
  9. Cyklistická přilba by měla být vybavena jasnými a pochopitelnými instrukcemi pro připevnění a používání. Návod na používání musí být v českém jazyce.

Vždy jděte svému dítěti příkladem – ať již jako cyklista, řidič, nebo jako chodec.

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569