Senioři za volantem
- Jezdí uvážlivě a defenzivně, vždyť řídí třeba padesát let bez nehody. Ale ve složitějších situacích mohou jednat nepředvídatelně. Českých i evropských seniorů přibývá. Podle unijních statistik tvoří lidé nad 65 let 18% evropské populace, poslední česká čísla hovoří o podílu 17,1 procenta. V zemích EU budou za pět let představovat plnou pětinu obyvatelstva, v roce 2035 už přes pětadvacet procent. V Česku to bude obdobné. Lidí nad šedesát pět let je dnes u nás více než jeden a půl milionu.
- Zároveň se nemírní ani jejich potřeba mobility. Senioři se dostanou autem všude: k lékaři, na nákupy, za vnoučaty, na úřady. Roste ovšem i počet nehod, kde jsou účastníky, i jejich následky.
- Při dopravních nehodách v Česku z celkového počtu 629 mrtvých v roce 2014 bylo 115 seniorů nad 65 let. To je přes 18 procent fatálních obětí celkem – nejvíce ze všech věkových skupin. Celkem 48 (37 řidičů a 11 spolujezdců) z nich přišlo o život v osobním autě.
- Jako celek ovšem nelze řidiče seniory zatracovat, ani se jich obávat. Už si nemají potřebu něco dokazovat. Jezdí klidně, podle předpisů, nikam nespěchají. Agresivních jedinců je minimum. Mají vysoce odpovědný přístup, ale snižují se jim schopnosti. Horší se zrak a sluch, ale především reakce a schopnost dostatečně rychle vyhodnocovat situaci. Většina penzistů si tuhle změnu schopností uvědomuje a přizpůsobuje jí styl jízdy, zejména rychlost. Problém je s těmi, kteří si nechtějí připustit, že už na tom nejsou jako před lety.
- Přesto tu riziko hrozí. Jsou jím nepředvídané okamžiky nebo stresové situace, které na penzisty za volantem klade stále sílící dopravní provoz. Pokud přijde nečekaná komplikace, reakce seniora může být pomalejší a nepředvídatelnější. Když starší motorista například na složitější křižovatce odbočuje, manévr udělá za obvyklého provozu až poté, co si je jistý, že nezpůsobí nehodu. Ovšem pokud se na něj někdo tlačí nebo troubí, řeší celou situaci pod tlakem a zkratovitě. Opomene třeba zapnout blinkr, vjede do křižovatky a střetu už nedokáže zabránit.
- Mezi důležité okolnosti přispívající k rostoucímu podílu seniorů na obětech dopravních nehod patří třeba skutečnost, že jezdí již staršími vozy bez nejnovějších aktivních i pasivních prvků ochrany pasažérů. A vliv má také jejich věkem křehcí tělesná konstrukce. U lidí nad 75 let je při stejných podmínkách střetu riziko smrti třikrát vyšší než u osmnáctiletých.
- Můžeme tedy říct, že když na ně nebudeme tlačit, budou více v bezpečí? Jistě. Většina seniorů si své mizející síly uvědomuje a podle toho i řídí. Navíc je tu zákon, který stanovuje povinnost jezdit od 65 let pouze s platnou lékařskou prohlídkou, která řízení seniorovi povoluje.
- Ovšem také záleží na jejich schopnosti sebereflexe. Po odchodu do penze má každý ještě plno sil i rozumu, aby si jejich úbytek uvědomoval, ovšem s postupujícím věkem je to obtížnější. A v případě, že si to nechtějí připustit, měla by své říci rodina, přátelé nebo blízké okolí.
- Zamítavých posudků však není mnoho. Většinou se lékař uchyluje k omezením, ale ne úplnému zákazu. Právě u seniorů v hodně pokročilém věku je to cesta, jak nezbytnou mobilitu řidiči zajistit, a přitom riziko střetu omezit na minimum. Nejčastěji se k tomu používají takzvané harmonizační kódy, které znají všichni řidiči s brýlemi či kontaktními čočkami. Ty mají zapsány v řidičském průkazu i senioři, ovšem mohou tam mít i povinnost používat další pomůcky jako naslouchátka. A dá se říci, že speciálně pro ně jsou nastavena i omezení řídit, třeba jen na světlou část dne, nižší rychlostí nebo pouze v určité vzdálenosti od domova. Vždy je určuje lékař a je to přísně individuální. Obvykle podle nich například akční rádius řidiče může být omezen jen na vzdálenost nákupu, třeba jen deset kilometrů od domova. A jak se to dělá? Lékař v případě zjištění důležité změny omezující schopnost řídit posílá na dopravní úřad vyrozumění – nahlásí potřebu změny a její důvod. Kódy se zapracují na základě oznámení do karty řidiče a vydají nový průkaz. Lhůta bývá stejná jako u vydání zcela nového, tedy asi 20 dnů.
Co jsou harmonizační kódy
- Omezení řidičských schopností symbolizují číselné kombinace. Najdete je na zadní straně řidičského průkazu v řádce 12. Ukazují na nutnost mít za volantem brýle (01.01), kontaktní čočky (01.02) nebo obojí (01.06), či naslouchátko (02.01). Ty zná většina řidičů, ovšem omezení jízdy je šité na míru zejména seniorů.
- 05. omezení jízdy
- 05.01 Podle denní doby (například jedna hodina po východu slunce a jedna hodina před západem slunce)
- 05.02 Omezení jízdy v okruhu … km od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě/regionu
- 05.03 Řízení (jízda) bez cestujících
- 05.04 Jízda rychlostí nepřesahující … km/h
- 05.05 Řízení výhradně za doprovodu jiného držitele řidičského oprávnění
- 05.06 Bez přívěsu
- 05.07 Zákaz jízdy na dálnici a silnici pro motorová vozidla
Vše o prohlídce
- Držitel řidičského oprávnění je povinen podrobit se pravidelně lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den jeho dovršení, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky. Je-li to potřebné pro zjištění zdravotní způsobilosti povinné osoby, může posuzující lékař nařídit odborné vyšetření. Posuzující lékař může na základě výsledku pravidelné prohlídky v odůvodněných případech, zejména s přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu, určit termín další pravidelné lékařské prohlídky kratší. Její cena se pohybuje mezi 300 a 500 korunami.
Cesta do zahraničí
- Zatímco v Česku je nutný doklad o zdravotní způsobilosti, v zahraničí nic takového řidič senior nepotřebuje. Přesto si jej raději nechte vystavit. Řidič, který cestuje především na východ či jihovýchod EU či mimo ni, by měl mít u sebe originální lékařský posudek doplněný o jeho ověřenou kopii, nejlépe v angličtině. Pokud by nastaly jakékoliv problémy, je nejlepší neprodleně se spojit s příslušným zastupitelským úřadem České republiky. Aktuální kontaktní údaje najdete na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí.