Nehodovost v ČR za rok 2015
- V roce 2015 Policie ČR šetřila celkem 93 067 nehod, při kterých bylo 660 osob usmrceno, 2 540 těžce zraněno a 24 426 osob zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 5,439 mld. Kč.
- Počet usmrcených osob v roce 2015 je od roku 1990 třetí nejnižší (nejvíce usmrcených bylo v roce 1994 – 1473 osob,nejméně v roce 2013 – 583 osob). Počet nehod je od roku 1990 sedmý nejnižší (nejvíce nehod bylo v roce 1999 – 225.690, nejméně v roce 2009 – 74.815).
- Z porovnání četností základních ukazatelů vyplývá, že v průměru každých 5,6 minut šetřila Policie ČR nehodu, každých 19,5 hodin byl při nehodě zraněn člověk. V průměru každých 13,3 hodin zemřel při nehodě člověk. Průměrná škoda při jedné nehodě je 58 443 Kč.
Přehled viníků a zavinění nehod
Viník, zavinění nehody | Počet nehod | Počet usmrcených |
Řidičem motorového vozidla | 78 201 | 601 |
Řidičem nemotorového vozidla | 2 678 | 33 |
Chodcem | 1 229 | 20 |
Jiným účastníkem | 146 | 0 |
Závadou komunikace | 253 | 0 |
Technickou závadou | 461 | 2 |
Lesní, domácí zvěří | 9635 | 1 |
Jiné zavinění | 464 | 3 |
- Řidiči s cizí státní příslušností zavinili na území ČR 5 654 nehod. Při těchto nehodách přišlo o život 49 osob a dalších 1 497 bylo zraněno. V porovnání s rokem 2014 zavinili cizinci o 428 nehod více, počet usmrcených byl o 7 osob vyšší a počet zraněných byl nižší o 75 osob.
- Z důvodu technické závady bylo v roce 2015 zaviněno 461 nehod. Při těchto nehodách bylo zraněno 78 osob a usmrceny 2 osoby. Nejčastější příčinou bylo nesprávné uložení nákladu – celkem 121 nehod, následuje tzv. jiná technická závada (např.: upadnutí výfuku, rozbití čelního skla, zlomení přední vidlice nebo prasknutí sedla u jednostopých vozidel apod.) – 93 nehod, následuje defekt pneumatiky způsobený průrazem nebo náhlým únikem vzduchu – 82 nehod, z důvodu upadnutí nebo ztráty kola evidujeme dalších 71 nehod.
- Na nehodách chodců se děti podílejí 436 nehodou (o 5 nehod méně), při nichž byla 1 osoba usmrcena a 421 osob zraněno (o 16 méně). Děti cyklisté zavinily 211 nehod (o 53 nehod méně), při nichž nebyla žádná osoba usmrcena a 195 osob bylo zraněno (o 43 osob méně).
Hlavní příčiny nehod řidičů motorových vozidel
Hlavní příčina nehody | Počet nehod | Počet usmrcených |
Nepřiměřená rychlost | 13 152 | 235 |
Nesprávné předjíždění | 1 557 | 21 |
Nedání přednosti | 13 683 | 89 |
Nesprávný způsob jízdy | 49 807 | 256 |
- Nejčastější hlavní příčinou nehod řidičů motorových vozidel zůstává stále nesprávný způsob jízdy (63,7% z počtu těchto nehod) a na nesprávný způsob jízdy připadá i nejvyšší počet usmrcených osob.
- Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno 4 544 nehod (tj. 4,9% z celkového počtu), při kterých bylo 62 osob usmrceno a 2 267 zraněno. Oproti roku 2014 je počet nehod nižší o 93, počet usmrcených je nižší o 1 osobu a počet zraněných je nižší o 99 osob.
- Nejvyšší podíl těchto nehod, kdy byl zjištěn alkohol nebo drogy byl na území Moravskoslezského, Středočeského a Jihomoravského kraje a nejvyšší podíl usmrcených osob při těchto nehodách bylo na území krajů Středočeského, Jihomoravského a Jihočeského.
- U nehod, kdy kontrola na přítomnost návykových látek u řidiče motorového vozidla byla pozitivní, evidovala policie 301 případů, při kterých bylo 12 osob usmrceno.
- Nejvyšší podíl nehod, kdy viník byl pod vlivem alkoholu, je u cyklistů, kteří pod vlivem alkoholu zavinili 29,4% z celkového počtu jimi zaviněných nehod, následují řidiči mopedů (15,1%), chodci (15%), řidiči malých motocyklů (12,3%) apod.
- Nejvíce obětí na lidských životech si vyžádaly páteční a čtvrteční nehody, při kterých zahynulo 117, resp. 107 osob.
- Z celkového počtu nehod bylo 15 101 nehod, kdy viník z místa nehody ujel (16,2% z celkového počtu nehod). Při těchto nehodách bylo 14 osob usmrceno a dalších 780 osob bylo zraněno. Počet těchto nehod je vyšší o 893, počet usmrcených je vyšší o 4 osoby a počet zraněných je nižší o 4 osoby, než v roce 2014.
- Negativní skutečností uplynulého roku je především významné zvýšení počtu usmrcených osob v kategorii nad 64 let a také v kategorii 21 až 34 let. Z celkového počtu obětí nehod (660 osob) představují řidiči a spolujezdci v osobních automobilech přes 50%, chodci téměř 20%, řidiči jednostopých vozidel (včetně spolujezdců) necelých 14%, cyklisté více jak 10% apod.