Objíždění vs. předjíždění
- Objíždění a předjíždění jsou dva pojmy, které si řidiči často pletou. Denně tak riskují pokutu. Každý řidič si z autoškoly pamatuje, že předjíždění na českých silnicích v principu zakazují dvě značky: svislá kulatá zákazová (Zákaz předjíždění B21a) a vodorovná podélná čára souvislá (V1a). Mýtus říká, že se nesmí ani na jedné z nich předjíždět. Někteří z šoférů si možná matně vybaví, že pro první z nich platí možnost předjíždět motocykly bez postranního vozíku a obecně všechna nemotorová vozidla jako potah, bryčku a tak dále. Jenže existují rozdíly v definicích, které byste si měli pamatovat! Na místech , kde je vodorovná podélná čára souvislá (V1a) se smí předjíždět prakticky cokoliv – ovšem nesmíte čáru přejet koly a u nákladních vozů ani nákladem! Při jízdě na motorce byste tudíž neměli ani přečnívat nad čáru třeba loktem. Za svislou dopravní značkou (Zákaz předjíždění B21a) se smí předjíždět z motorových vozidel jen zmiňovaný motocykl. Pokud jsou obě značky současně v nebezpečných úsecích, můžete předjíždět jen motocykl bez postranního vozíku, současně ale nesmíte při manévru přejet bílou čáru. Z našeho malého autoškolského ohlédnutí tedy vyplývá, že když vás policista uvidí na zákazu předjíždění vedle druhého vozu, trestu se nevyhnete. Platí to i pro motorkáře, který by chtěl předjíždět auta. Protože zatímco jeho je předjíždět dovoleno, on už opačně dvoustopá vozidla předjíždět nesmí. A pozor, trest není malý – sedm trestných bodů, pokuta 5000 až 10 000 korun a zákaz řízení od šesti měsíců do jednoho roku. Vodorovná podélná čára souvislá se může přejíždět v případech: při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci a při objíždění překážky provozu. Pokud je jakékoliv vozidlo v pohybu, byť jede nízkou rychlostí je zakázáno toto vozidlo předjet za cenu toho, že přejedete podélnou čáru souvislou.
- Předjíždění se dlouhá léta drží mezi nejčastějšími příčinami dopravních nehod právě proto, že vzhledem k množství podnětů a faktorů, které musí řidič správně vyhodnotit a správně se podle nich rozhodovat, pravděpodobnost chyby výrazně roste. Nekomplikujme si proto ještě více život pokusy o předjíždění tam, kde to pravidla zakazují – v nepřehledných zatáčkách, před vrcholem stoupání a na podobných místech. Největší nebezpečí při předjíždění samozřejmě představuje čelní srážka s protijedoucím vozidlem. Dojde-li k ní, pokud jedou obě vozidla jen předpisovou devadesátkou (mimo obec) rychlosti se sčítají – a ani sebelepší prvky včetně airbagů už nemohou zabránit tragickým následkům. Předjíždění musí trvat nejkratší možnou dobu. Čím kratší čas budete na cizí polovině vozovky, tím lépe. Znamená to, že o předjíždění začnete přemýšlet už před tím, než se k vozu před vámi přiblížíte. V relativně krátkém čase musíte správně vyhodnotit situaci v protisměru a za sebou. Mimořádný význam má správný odhad rychlosti předjížděného vozidla a rychlosti vozidel přijíždějících případně v protisměru. V úvahu musíte vzít i akcelerační schopnosti našeho automobilu. Rozumný a duševně vyrovnaný řidič nikdy nepředjíždí v situaci, kdy úspěch jeho předjíždění závisí jen na tom, že přinutí ostatní zareagovat podle jeho přání.
Kdy řidič nesmí předjíždět:
- nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí
- jestliže-by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet
- jestli-že by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích
- dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu
- na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním
- na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním
- na křižovatce a v těsné blízkosti před ní
Pamatujte, že předjíždění slouží k dosažení plynulosti jízdy. Snahy o závodění, vybití agresivity či podobné důvody k předjíždění často otevírají dveře k tragickým koncům. Zvažte sami, zda vždy opravdu spěcháte natolik, aby předjíždění stálo za možné riziko.