Nehodovost v ČR za rok 2016
- V roce 2016 Policie ČR šetřila celkem 98 864 nehod, při kterých bylo 545 osob usmrceno, 2580 těžce zraněno a 24 501 osob zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 5,804 mld. Kč.
- Počet osob usmrcených při nehodách je za rok 2016 nejnižší od roku 1961, od něhož dopravní policie disponuje souvislou statistikou dopravní nehodovosti. Naopak nejvíce osob bylo při dopravních nehodách usmrceno v roce 1969 (1 758 usmrcených osob).
- Počet těžce zraněných osob je za předmětné období druhý nejnižší od roku 1961 (2 580, v roce 2015 byl počet těžce zraněných nejnižší – 2 540), nejvíce těžce zraněných bylo v roce 1969 (9 258 těžce zraněných).
- Každý den Policie ČR šetřila v průměru 270 nehod, bylo usmrceno 1,5 osoby, necelých 74 osob bylo zraněno. Co se týče odhadu hmotné škody, na každý den připadá v průměru škoda 15 858 482 Kč.
- Výše uvedené lze interpretovat také tak, že Policie ČR šetřila dopravní nehodu každých 5,3 minuty, každých 16,1 hodin došlo na pozemních komunikacích k usmrcení osoby a každých 19,5 minuty byl zraněn účastník silničního provozu. Na každou hodinu připadá hmotná škoda ve výši 660 770,1 Kč a průměrná škoda připadající na jednu nehodu je 58 709,- Kč.
Přehled viníků a zavinění nehod
Viník, zavinění nehody | Počet nehod | Počet usmrcených |
Řidičem motorového vozidla | 82 981 | 496 |
Řidičem nemotorového vozidla | 2 625 | 24 |
Chodcem | 1 133 | 21 |
Jiným účastníkem | 139 | 0 |
Závadou komunikace | 217 | 0 |
Technickou závadou | 427 | 0 |
Lesní, domácí zvěří | 10 917 | 1 |
Jiné zavinění | 425 | 3 |
- Co se týče příčin dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel, na počtu dopravních nehod se nejvýrazněji podílí nesprávný způsob jízdy (64 % nehod), při těchto nehodách bylo v roce 2016 usmrceno 193 osob. Za obdobně tragickou příčinu dopravních nehod lze v tomto období označit nepřiměřenou rychlost, která se sice na počtu dopravních nehod podílí pouze 16,8 %, ale usmrceno při těchto nehodách bylo 192 osob (tj. 38,7 % osob usmrcených při těchto nehodách).
- Nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel bylo v roce 2016 nevěnování se řízení vozidla (téměř 19,8 % z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel), dále následuje nesprávné otáčení nebo couvání (10 % z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel), nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem (9,8 % z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel) a další.
- Nejtragičtější příčinou nehod řidičů motorových vozidel bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (86 usmrcených, tj. 17,3 %), vjetí do protisměru (75 usmrcených, tj. 15,1 %), nevěnování se řízení vozidla (52 usmrcených, tj. 11,4 %) a další.
Hlavní příčiny nehod řidičů motorových vozidel
Hlavní příčina nehody | Počet nehod | Počet usmrcených |
Nepřiměřená rychlost | 13 914 | 235 |
Nesprávné předjíždění | 1 564 | 19 |
Nedání přednosti | 14 333 | 92 |
Nesprávný způsob jízdy | 53 167 | 193 |
- Celkem 16 127 nehod bylo zaviněno řidičem, který z místa dopravní nehody ujel (nárůst o 1026 nehod). Při nehodách, kdy viník z místa ujel, bylo usmrceno celkem 10 osob (což je o 4 osoby méně než v roce 2015).
- U 4 373 nehod (pokles o 171 nehod) bylo u viníka dopravní nehody zjištěno požití alkoholu. Při těchto nehodách došlo k usmrcení 52 osob. Drogy byly zjištěny u řidiče motorového vozidla v 251 případech dopravních nehod, 10 osob při nich bylo usmrceno (pokles o 2 osoby oproti loňskému roku). V 59 případech byla u řidiče zjištěna přítomnost alkoholu a drog současně.
- Nejvíce nehod se stalo na místních komunikacích a na silnicích I. a II. třídy. K poklesu počtu nehod došlo na sledovaných křižovatkách a silnicích I. třídy. Z pohledu následků na životě jsou nejtragičtější nehody na silnicích I. a II. třídy, a to přestože se počet usmrcených osob na tomto typu komunikací oproti údajům z roku 2015 snížil (celkem o 87 osob). Nejvýraznější nárůst počtu usmrcených osob oproti shodnému období loňského roku byl zaznamenán na dálnicích (o 12 osob), sledovaných křižovatkách (o 8 osob), sledovaných komunikacích (o 1 osobu) a účelových komunikacích – polních, lesních cestách, apod. (o 1 osobu). Nárůst počtu nehod i usmrcených osob na dálnicích je způsoben administrativním rozšířením dálniční sítě od 1. ledna 2016. Porovnáním počtu nehod na původní dálniční síti zjišťujeme sice nárůst počtu dopravních nehod (o 298 nehod), dochází však k poklesu usmrcených osob (o 3 osoby).
- Z vyhodnocení základních statistických dat o počtu dopravních nehod a jejich následků vyplývá, že nejhorším měsícem co do počtu dopravních nehod byl v roce 2016 říjen (9 286 dopravních nehod), který se stejně tak stal měsícem nejtragičtějším, jelikož při těchto nehodách došlo k usmrcení 62 osob.
- Nejvíce nehod se stalo v pátek (16 502), nejméně naopak v neděli (10 050). Nárůst počtu nehod byl zaznamenán u všech dnů v týdnu (přičemž nejvýraznější nárůst počtu nehod byl zaznamenán u nehod pátečních – o 1 429). K nárůstu počtu usmrcených osob oproti roku 2015 došlo pouze u pondělních nehod (o 24 osob). Největší pokles počtu usmrcených zaznamenáváme při nehodách, které se staly ve čtvrtek (o 47 osob).
- V roce 2016 bylo při dopravních nehodách na pozemních komunikacích usmrceno 209 řidičů osobních automobilů, 111 chodců, 91 spolujezdců v osobním vozidle, 59 řidičů motocyklů a 39 cyklistů. Nejvýraznější meziroční pokles počtu usmrcených zaznamenáváme u cyklistů (o 29 usmrcených osob) a řidičů motocyklu (o 22 usmrcených). Za povšimnutí však stojí také pokles počtu usmrcených chodců oproti minulému roku (o 20 usmrcených osob). Meziročně se nejvíce zvýšil počet řidičů nákladního automobilu (o 7 osob) usmrcených při dopravních nehodách.