Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

   Univerzální nebo tzv. celoroční pneumatiky

  • Často slyšíme nejen od expertů z řad veřejnosti v internetových diskuzích, ale i z odborných českých médií, že celoroční pneumatiky nejsou dobré ani v létě, ani v zimě. Tyto názory často vycházejí ze zkušeností, které s celoročními pneumatikami (a často navíc s offroadovými či dodávkovými) mají z dob i o několik dekád dozadu. Pokrok ale zastavit nelze, a tak se pojďme podívat na fakta o univerzálním obutí. Samozřejmě, tak jak se vyvíjí celoroční pneumatiky, tak se vyvíjí i zimní - proto za skutečně zimních podmínek budou vždy lepší prémiové zimní pneumatiky. Zde je ale důležité se zamyslet jak nad zimními podmínkami, tak i nad tou prémiovostí. V skutečně zimních podmínkách totiž během období, kdy řidiči na autě většinou zimáky mají (listopad - duben) jezdí jen opravdu zlomek času - nicméně klasické letní pneumatiky jsou na sněhu tak špatné, že nic jiného na zimu dříve smysl nedávalo. To se ale změnilo a novodobé celoroční pneumatiky sice nemají tak měkkou směs, jako zimní, nicméně se sněhem si poradí prémiové celoroční pneumatiky minimálně stejně dobře, jako ty ze střední třídy zimních. Jasně, nikdy nemůžete mít ty ideální pneumatiky na všechny situace, nicméně pro naše městské klima jsou podle mě celoroční pneumatiky vhodné - jízdy na souvislém povrchu sněhu či ledu je opravdu minimum. Na tom se shodují v poslední době prakticky všechny magazíny a i organizace, které celoroční pneumatiky testují. Celoroční pneumatiky jsou pro většinu motoristů pohodlnou a zcela bezpečnou alternativou. 
  • Otázkou pak je, zda se provoz na celoročních pneumatikách vyplatí finančně. Jasné je, že zde je o starost méně, a to zejména na podzim, kdy bývá nával do pneuservisů extrémní. Ostatně stejně jako prodejci, ani pneuservisáři, kteří už se před pár lety museli přizpůsobit tomu, že si lidé nakupují pneumatiky spíše levněji z internetu než z jejich skladu, neradi slyší o tom, že by zimní pneumatiky mohly z části nahradit celoroční.  Finanční zátěž oproti dvěma sadám je pak závislá na mnoha faktorech - pokud nemáte druhou sadu kol a do ni byste potřebovali další měřiče tlaku TPMS, pak se vám celoroční pneumatiky pravděpodobně vyplatí. To však naráží na jeden zádrhel - pokud před zimou nebudou mít všechny celoroční pneumatiky dezén minimálně více než 4mm, musíte je stejně nahradit jinými, a to i přesto, že v létě byste je ještě mohli použít. Nastává pak otázka, co s nimi - buď se jich lze zbavit, nebo zaplatit dvě přezutí a dojezdit je, tam ale pak zaniká ona výhoda pouze jedné sady pneumatik 
  • Výdrž celoročních pneumatik i z osobní zkušenosti jistě není nijak podstatně horší, než v případě dvou sad. Pro auta s nižšími nájezdy km to může být i zásadně lepší volba - zimní pneumatiky po čase totiž ztrácejí své vlastnosti a tvrdnou, při použití jedné sady je tak větší šance, že se sjedou dříve než k tomu dojde
  • Při výběru univerzálních pneumatik se vyvarujte těm, které se vyráběly před rokem 2015 a chtějte alpský symbol 3PMSF - jednak je to podmínka  proto, abyste s nimi vůbec mohli v zimě do zahraničí. Označení M+S, jak stále vyžaduje legislativa v ČR, výrobci dávají prakticky libovolně a nejsou jistotou, že v zimě budou skutečně fungovat. Často jsou tak značené i letní offroadové  pneumatiky nebo i celoroční terénní, které sice díky členitému dezénu na sněhu fungovat budou, ale jako celkový univerzální balíček příliš ne. Drtivá většina moderních celoročních pneumatik alpský symbol mít bude.
  • Obecně platí, že zimní pneumatiky jsou v létě mnohem méně nebezpečné než letní v zimě. Proto se také celoroční blíží spíše zimním než letním.

Výhody celoročních pneumatik

  • Celoroční pneu lze využívat v létě i v zimě, včetně období, kdy jsou zimní pneu povinné
  • Stačí jedna sada pneumatik – ušetříte za pneuservis
  • Při dvou sadách pneumatik hrozí, že pneumatiky zestárnou a budou nepoužitelné
  • Celoroční pneu se opotřebovává méně než v případě celoroční jízdy na zimních pneu
  • Celoroční pneu mají v zimě nesrovnatelně lepší vlastnosti než letní pneumatiky
  • Nepřekvapí vás náhlý výkyv počasí (sníh v říjnu,…)

Nevýhody celoročních pneumatik

  • Pořád se jedná o kompromis – prémiové zimní pneu budou na sněhu většinou dosahovat leších výkonů než celoroční                                         
  • Nehodí se pro sportovní jízdu v létě
  • Pouze jeden rozměr pneumatik – někteří řidiči preferují na zimu užší pneumatiky

Univerzální pneu, jsou vždy kompromisem mezi různými výkony, které jsou od pneumatiky požadovány a očekávány. Proto není možné vyrobit pneumatiku nejvyšší kvality, která by splnila náročné požadavky uživatele jak v letních, tak zimních podmínkách (je to jako s obuví, kterou také nelze nosit po celou sezónu s tím, že mi splní vždy má očekávání - v létě mi může být tepleji, v zimě mohu klouzat apod.).                  

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569