Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemné prožití vánočních svátků a v novém roce tisíce najetých kilometrů bez nehod vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

Jak na silnici vyjít s motorkáři

 

Větší počet motorkářů na českých silnicích znamená pro řidiče nutnost být více ve střehu než obvykle. A to hlavně při předjíždění, odbočování vlevo a dodržování přednosti v jízdě. Jezdec na motorce je totiž mnohem méně vidět než osobní vozidlo či nákladní automobil. Abychom se na silnicích cítili všichni bezpečně a nikoho neohrozili, je potřeba pochopit pár věcí o milovnících motorek, i oni jsou běžní účastníci silničního provozu. Pro řidiče aut, kteří se s nimi půl roku pořádně nepotkávali, zase představují na silnici „něco nového“. Motocykl je pro někoho jen naprosto běžný dopravní prostředek, pro jiného způsob odreagování. Někdo na motorce jezdí každý den do práce, jiný si chce o víkendu nebo po práci trochu „vyčistit hlavu“. Zatímco jezdci na motocyklu jsou obvykle i řidiči aut, někteří „autaři“ na motorce nikdy nejezdili a nemají tak o specifických oblastech jízdy na motorce sebemenší tušení. A pak nechápou, proč zrovna motorkář dělá to, co dělá. Motorkář je taky jen člověk, který chce stejně jako vy dojet do cíle cesty bezpečně a včas.

Až na naprosté výjimky nikdo nejezdí na motorce z donucení, ale proto, že prostě chce. Motorkáři tak zpravidla nejsou naštvaní a frustrovaní, jízdu si naopak užívají. Podobné to mají ti, kteří se jdou třeba po práci nebo o víkendu projet veteránem, kabrioletem nebo nějakým sporťákem, který neslouží ke každodenním rodinným povinnostem. Lze tedy snad pochopit, že s jízdou na motorce často souvisí prudké akcelerace a sem tam nějaké to banální překročení předpisů. To, že někdo jede rychle na motorce nebo se proplétá hustým provozem až dopředu k semaforu, zatímco vy stojíte v koloně, vás neopravňuje dotyčnému vysvětlovat svou představu o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. To smí jen policista. A jestli vás to štve, také si kupte silnou motorku. Uvidíte, jak potom budete rádi, když si řidiči aut v koloně nechají mezi sebou uličku, do které se motorka vejde. Občas se může stát, že jezdec na motocyklu udělá ne zrovna uváženou věc. Ale myslete na to, že motorkář velmi špatně vidí za sebe. Zrcátka motorek jsou malá a většinu jejich plochy vyplňují ramena jezdce. A také se většinou třesou, čímž se přehled jezdce na motocyklu o situaci vzadu ještě zhoršuje. Může se tak stát, že řidič motocyklu prostě neví, že za ním jedete. Snažte se mu nedělat nelogické manévry, nenajíždějte na něj a nechte mu víc prostoru. Pamatujte na to, že zejména v dešti nebude motorkář stroj do zatáček tolik klopit a pojede výrazně pomaleji. Ve městě pak při odbočování téměř zastaví, aby mu to na podélném značení nebo tramvajových kolejích neuklouzlo.

Motorkář vás nechce omezovat, ale on z toho stroje hlavně nechce spadnout. Naprostá většina motocyklů nemá automatické vypínání blinkru jako auto. Může se tak stát, že řidič motorky prostě zapomene, stejně jako vy si ráno zapomenete rozsvítit světla nebo zapomenete vypnout mlhovku. Můžete to svádět na nesoustředění jezdce, ale jemu, na rozdíl od vás v autě, netiká hlasitá akustická signalizace (stejně by ji v helmě za jízdy ani neslyšel). A kontrolka upozorňující na zapnuté blinkry bývá velmi špatně vidět v přímém slunečním světle. V tlustých rukavicích se také může stát, že řidič tlačítko vypnutí blinkrů nedomáčkne. Z toho plyne jedno důležité upozornění. Když ke křižovatce po hlavní silnici přijíždí motorka, která už z veliké dálky bliká, může se klidně stát, že jezdec vůbec nemá v úmyslu odbočit! Pozor na to a raději počkejte. Nespoléhejte se ani na to, že signálem k odbočování je zpomalující motorka před křižovatkou. Plno motorkářů před křižovatkou raději zpomaluje, protože se bojí nepozorných řidičů na vedlejší silnici. Běžná motorka je sice menší než auto, ale na silnici potřebuje stejně prostoru jako osobák. Zaprvé myslete na to, že motorka se musí do zatáček naklopit. A také počítejte s tím, že motorkář mnohem víc kličkuje mezi dírami, nerovnostmi a překážkami na silnici. Při jízdě přímo je motorkář výrazně užší než auto. Jakmile se však nakloní do zatáčky, jeho „profil“ se rozšíří. Veliký pozor ve městech s tramvajovým provozem a kolem železničních přejezdů. Motorkář si musí extrémně kluzké tramvajové (nebo jiné) koleje najet téměř kolmo a opatrně. To samé platí pro vodorovné dopravní značení. Přechod pro chodce a čáry na silnici jsou pro motorkáře postrach, zejména za deště, protože pak ta bílá barva klouže jako led. A ani na dlažebních kostkách nemá motorkář úplně vyhráno.

Ne vždycky musí motorkář letět jako blázen dvoustovkou. Někteří si nejsou na motorce jistí a jezdí pomaleji než okolní provoz. Některé motorky (a hlavně skútry) pak třeba nejedou víc než osmdesátkou. Hlavně ve městech počítejte s tím, že malá „padesátka“ pro začínajícího motorkáře má rychlost omezenou na nesmyslných 45 km/h. Přes padesát mu to nepojede ani z kopce. Spousta motorkářů se chce jen projíždět tzv. na pohodu sedmdesátkou. Proto se na motorkáře nelepte a klidně ho normálně předjeďte, když chcete jet rychleji. Zase ale myslete na to, že on vás může špatně vidět, tak mu nechte víc prostoru, stejně jako je lepší nechávat víc prostoru cyklistům. Zvláštní pozor pak dávejte, když dojedete skupinku více motorkářů.

Je dobré také vědět, že většina motorkářů nezastaví tak rychle jako auto. I přes rozdíl ve styčné ploše pneumatik, motorky umí brzdit na podobné dráze jako auta, jenže zatímco v autě prostě stačí sešlápnout pedál vší silou, brzdění na motorce vyžaduje o dost víc umu. Méně zkušení motorkáři se bojí za brzdy pořádně vzít, nebo za ně berou příliš zprudka, a blokují si tak přední kolo. Když si ho zablokují v rovině, často se ještě stačí leknout, brzdu pustit a pak už nebrzdit vůbec. A přestože dnes už všechny nové motorky musí mít povinně systém ABS, většina motorek na silnici je staršího data a nic podobného nemá. Je to tedy hlavně o jezdci. Z podobného důvodu je motorka většinou také pomalejší v zatáčkách, takže s motorkářem v serpentýnách nezávoďte. Klopení motorky do zatáček vypadá zvenčí možná jednoduše, ale vězte, že ze sedla a bez pořádných zkušeností je celá situace poněkud jiná.

Asi nejjednodušší je přestat o motorkáři uvažovat jako o stroji, ale spíše jako o člověku. Na rozdíl třeba od cyklistů, kteří mají mnohdy problémy s dodržováním aspoň elementárních pravidel silničního provozu, má motorkář většinou platný řidičák a ví, jak se na silnici chovat.

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569